/s0001_0001.djvu

			CZYTE,Lł"! I
" \ 
czasopl<;rll 
I Zbiorów Reglon;}in
ch 
Wop-Chełm 


A2
/CM 


ROK XVIII 


'}q O
Gn 
STYCZEŃ 1931" 


POLS 
MACIERZ 
SZKOLNA 


ORGAN POLSKIEJ MACIERZY SZKOLNEJ 
POŚWIĘCONY SPRAWOM TOWARZYSTWA 


fi 


, 


o ratunek dla szkół kresowych. 


Po wsiach, kolonjach i osadach w woJewództwach wschodnich 
istnieją oprócz szkół państwowych, szkoły prywatne Polskiej Macie- 
rzy Szkolnej. Niema jeszcze tych szkół tyle, ile ich potrzeba. Mamy 
setki rejon6w bezszkolnych, jest wiele miejscowości, w których liczba 
dzieci sięgająca nieraz setki nie ma szkoły. Niestety, Macierz Szkolna 
w ciężkim kryzysie gospodarczym nie tylko nowych szkół zakładać 
nie może, lecz założonym już. i istniejącym szkołom grozi likwidacja. 
Do tego nie możemy dopuścić! 
Polska Macierz Szkolna obejmuje swoją działalnością oprócz 
województw centralnych wojew6dztwa: wołyńskie, poleskie, nowo- 
gródzkie i wileńskie. W tych wojew6dztwach, oraz w części woje- 
wództwa białostockiego, istnieją zadania l1arodowe i państwowe, które 
mogą i muszą być wykonane przez Polską Macierz Szkolną. Na tych 
obszarach nietylko wzmocnić trzeba obecny dorobek kulturalny, lecz 
trzeba zasięg wpływów rozszerzyć i pogłębić i dlatego działalność 
Polskiej Macierzy Szkolnej na obszarze Kresów nie może ulegać 
osłabieniu w żadnej formie działania, lecz przeciwnie musi się 
wzm6c, pozyskując dla akcji jak najwięcej ofiarnych i przy gotowa 
nych ludzi i jak najpoważniejsze środki materjalne. 


'\ 


" 


"
		

/s0002_0001.djvu

			t 


2 


Koła Polskiej Macierzy Szkolnej na obszarze Kresów skupiły 
grona ludzi, którzy rzetelnie i głęboko odczuwają wartość i potrzebę 
pracy Macierzy. Nie można jednak na tych obszarach liczyć na 
zwiększenie wpływów finansowych. Godna podziwu ofiarność pol- 
skiego społeczeństwa kresowego w niewielkim zaledwie stopniu 
zaspakajać może naj niezbędniejsze potrzeby szkolne, oświatowe 
i kulturalne i to głównie w miastach i miasteczkach. 
Mamy jednak palące potrzeby wsi kresowej, w szczególności 
licznych osad kolonistów i osadników, które nie mogą być obojętne 
polskiemu społeczeństwu. Bez kościoła i szkoły, pod potęgującym 
się wpływem niepolskiej mowy i kultury, wzrasta dziatwa polskiego 
pochodzenia, w warunkach grożących jej wynarodowieniem. Jeżeli 
dziś w Polsce rozlega się wołanie, że żadne dziecko polskie poza 
granicami Rzeczypospolitej nie może być pozbawione polskiej opieki 
kulturalnej i na fundusz szkolny zagranicą zbierane są składki, to 
tem głośniej wołać należy o pomoc i ratunek dla kresowych dzieci, 
w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. . 
Trzeba spojrzeć w przyszłość: ,Polska nad Wisłą i Bugiem 
aw- 
sze będzie Polską; jej poziom kulturalny podnosić będą następne 
pokolenia. Pokolenie dzisiejsze pojąć musi, że jego zadaniem jest 
utrwalenie polskości Kresów; przekazywanie tego zadania następnym 
pokoleniom byłoby wyrazem karygodnej krótkowzroczności. 
Polska Macierz Szkolna zwraca się do Polaków i Organizacyj 
polskich w województwach cent
alnych z wołaniem: Na pomoc 
Kresom! 
Zarząd Główny Polskiej Macierzy Szkolnej prosi światłych 
i ofiarnych Polaków o ofiary i zapisy na cele szkół kresowych i za- 
prasza do zakładania opiekuńczych Kół Polskiej Macierzy Szkolnej, 
które biorąc w opiekę poszczególne szkoły kresowe, przypominałyby 
owe wojenne chrzestne matki, wspierające wziętych w opiekę chrzest- 
nych synów - żołnierzy, pozostających na dalekim froncie... 
Już za 60 zł. w gotówce miesięcznie można zapewnić szkole 
kresowej kwalifi
owaną siłę nauczycielską; resztę wynagrodzenia zbiera 
Macierz Szkolna od rodziców w naturaljach (zboże, tłuszcze i t .d.). 
Polacy! Spełnijcie wobec Kresów obowiązek narodowy, z ktÓ- 
rego trzeba będzie złożyć rachunek przed własnem sumieniem 


3 


l 


i naszemi dziećmi. Nie dajcie upaść szkołom kresowym Macierzy 
Szkolnej. Okażcie czynną pomoc w utrzymaniu istniejących i zapa- 
łaniu nowych świateł polskiej kultury. 
(Potrzebnych wyjaśnień i informac-yj udziela Biuro Zarządu 
Głównego Polskiej Macięrzy Szkolnej, Warszawa, Krakowskie-Przed- 
mieście 7). 


Zarząd Główny 
Polskiej Macierzy SzkoLnej. 


Tadeusz Krzyżanowski (Łuck). 


CEL PRACY KULTURALNO-OŚWIATOWEJ 
NA KRESACH WSCHODNICH 


"'\ 


Chcąc mówić o zagadnieniach kulturalno-oświatowych na 
Kresach Wschodnich, trzeba wpierw uświadomić sobie co jest 
celem pracy polskiej na Kresach, jakie są tam nasze zadania, 
pocośmy tam przyszli i co uczynić zamierzamy. 
Jasne wytknięcie sobie celu powyższego jest koniecznem. 
jeżeli nie chcemy zgubić się w' nuzych rozważaniach i dalszej 
pracy. 
W każdym przedsięwzięciu cel powinien przyświecać pracy, 
a tembardziej chodzić nam musi o to, by cel ten stał jasno przed 
oczami naszego społeczeństwa w zagadnieniach kresowych, które 
czujnej opieki potrzebują. 
Po co przyszliśmy na nasze Kresy Wschodnie przed wielca- 
mi i po co Rzeczpospolita w wojnie 1920 roku przy odzyskaniu 
niepodległości wytężyła wszystkie swe siły, by Kresy odzyskać 
i granice Polski nad Horyniem, za Pińskiem, po pod Mińsk aż 
do Dźwiny przeprowadzić? 
Nie będę tu poruszał celów strategicznych, lepszej i łatwiej- 
szej obrony Pań 'twa, gdy ma się granicę odsuniętą dalej od cen- 
trum, przed7,:ieloną błotami Piń.kiemi i t. p. Stwierdzę tylIco, że 
Kresy były zawsze przesiąknięte kulturą polską, że Kresy od_ 
szeregów stuleci do rozbiorów stanowiły nierozłączną część Pań- 
.stwa Polskiego, gdzie dzięki słabemu zaludnieniu i dużym obsza-
		

/s0003_0001.djvu

			4 


rom ludność centralnych prowincyj emigrowała i tworzyła liczne 
polskie osadnictwo kresowe. 
Ta emigracja z okolic przeludnionych i rozszerzanie kultury 
polskiej, to był i jest objaw najnormalniejszy oj najzdrowszy 
w społeczeństwie, - objaw, który stale się spotyka w życiu 
każdego narodu w epoce jego największego rozkwitu, największej 
prężności siły i mocy kultury. I tak, jak przed wiekami Polska 
potrzebowała terenów mniej zaludnionych dla nadmiaru swej 
ludności, tak też i dziś jej potrzebuje, tylko w większym jeszcze 
stopniu. T ereny te zwane Kresami W schodniemi składające się 
dziś z czterech województw: Wileńskiego, Nowogródzkiego. Po- 
leskiego i Wołyńskiego, od wieków były terenem osadnictwa 
Polskiego, i pracy polskiej. Dzięki pracy tej i wielowiekowemu 
osadnictwu ludność polska stała się ludnością autochtoniczną 
i dlatego Polska ma obowiązek i interes narodowy utrzymania 
tych kresów w swoim ręku. Dlatego po odzyskaniu niepodległości 
armja nasza tak uparcie walczyła o te Kresy i je odzyskała. Cel 
pracy polskiej był i pozostał w odniesieniu do Kresów nie zmie- 
niony. Na Kresach musimy w dalszym ciągu utrwalać kulturę 
polską, musimy przez promieniowanie tej kultury coraz więcej 
zabliźniać te rany, jakie wpływom i rozwojowi kultury naszej 
zadała tam okupacja rosyjska, i musimy w dalszym ciągu mieć 
na uwadze, że tylko Kresy Wschodnie. mogą być tym terenem 
w granicach Państwa Polskiego, gdzie skierowany być może 
nadmiar naszej ludności z innych dzielnic kraju. Wyraźnie trzeba 
to sobie uświadomić, że w interesie każdego narodu jest posiada- 
nie terytorjów odpowiednich dla emigracji nadmiaru ludności da- 
nego kraju. U nas jedynym takim terenem są i pozostaną na 
długie lata Kresy Wschodnie. 
Zapoznawanie tych potrzeb i odwiecznych dróg rozwojowych 
narodu szkodę tylko przynosi i przytem obniża energję i prężność 
społeczeństwa kresowego. Społeczeństwo kresowe, dziś jeszcze 
zmęczone wojną i cięźkiemi warunkami gospodarczemi, w ogólnej 
jednak swej masie rozumie doskonale swoje cele i zadania na 
Wschodzie, a te warstwy, które nie są w stanie wyraźnie sformu- 
łować cele swego bytowania nad Bugiem i nad Niemnem, posia;-- 


5 


.dają jednak instynktownie wyczucie swej roli i swych zadań. 
(:zego dały dowód w dziejach niejednokrotnie. Ale też społe- 
.czeństwo to potrzebuje w pierwszym rzędzie zrozumienie tego 
swojego zadania przez centrum Kraju. Skierowanie wysiłków 
8połe
zeństwa całego w kierunku wzmocnienia i realizacji te- 
go dziejowego naszego zadania - rozszerzanie wpływów kul- 
tury polskiej na Kresach, wzmacnianie jej materjalnie i mo- 
r
lnie, zasilenie społeczeństwa kresowego dopływem świeżych 
sił z centrum Rzeczypospolitej. przeniknięcie życia kresowego 
nowemi cennemi zabytkami kultury i dorobku naszego intelektu- 
alnego i materjalnego z zachodnich, centralnych i południowych 
dzielnic Polski, zespolenie Kresów w jeden jednakowo czujący 
i myślący organizm z resztą Polski, - to musi być celem pracy 
całego społeczeństwa polsfiego w stosunku do Kresów. 


OPIEKUNCZE KOŁA P.M.S. 


l 

 


Dnia 12 listopada 1933 roku odbył się w Zarządzie Głównym 
Polskiej Macierzy Szkolnej zjazd delegatów Kół Opiekuńczych. 
Zebranie zagaił Prezes Polskiej Macierzy Szkolnej, p. Wła- 
dysław Sołtan, oddając głos p. Tadeuszowi Krzyżanowskiemu, 
Prezesowi Wołyńskiego Zarządu Wojewódzkiego Polskiej Macie
 
rzy Szkolnej. 
p . Tadeusz Krzyżanowski w dłuższem przemówieniu przed- 
stawił potrzebę zakładania szkół powszechnych na Wołyniu. Po 
ostatnim pleb1scycie ludność za wyjątkiem powiatu Kostopolskiego 
nie żądała szkół ukraińskich. zwyciężyła bardziej pożądana od 
szkół ukraińskich forma szkół utrakwistycznych. Macierz wobec 
tego zajmuje się punktami, w których mamy 20 - 25 - 30 dzieci 
w wieku szkolnym i dla nich otwiera szkoły powszechne prze- 
ważnie w osadach, osadzając tam nauczycieli z pensją 75 zł. mie- 
sięcznie. Pomimo bardzo prymitywnych potrzeb tych szkół i małych 
opłat nauczycielskich Macierz nie jest w .tanie prowadzić tej 
akcji bez pomocy z centrum Polski. Ludność Wołynia składa się 
z ziemiaństwa skazanego na zagładę, zrutenizowanych kolonistów
		

/s0004_0001.djvu

			6 


7 


dzierżawców z lat osiemdziesiątych, walczących o przetrwanie 
i rodzin osadników, którym grozi wynarodowienie. Czynniki te 
składają się na społeczeństwo, którego sprawy wymagają stałej 
opieki. O tę opiekę w zakresie szkolnictwa zwraca się Wołyński 
Zarząd Wojewódzki Polskiej Macierzy Szkolnej do Kół w cen- 
trum Polski. 
Dyr. Józef Stemler scharakteryzował zadania Macierzy w dzie- 
dzinie szkolnictwa powszechnego na terenie Polesia, Nowogród
 
czyzny i Wileńszczyzny. 
Na Polesiu Mę.cierz ma 20 szkół i 40 punktów przygotowa- 
nych do założenia szkół, 4 szkoły mamy w Nowogrodzkiem i 16 
na Wileńszczyźnie i liczne podania rodziców, którzy wnoszlł 
błagalne petycje do Zarządu Głównego o założenie szkół. Na 
utrzymanie szkoły trzeba 75 zł. miesięcznie w gotówce. Zarząd 
Główny nie wątpi, że Koła w centrum Polski zdobędą się na 75 
członków z opłatą I zł. miesięcznie; takie ośrodki jak Lipno. 
Mława i inne, które potrafiły zdobyć tysiące na utrzymanie szkol- 
nictwa średniego i zawodowego na miejscu, winny przyjąć na 
siebie obowiązek opieki nad szkołami na Kresach. Kołom Macie
 
rzy w Centrum przyświeca teraz wielka idea czuwania nad pol- 
skością kreąQw. Kryzys może zmniejszyć rozrost kulturalny społe- 
czeństwa, lecz Polska będzie zawsze w województwach central- 
nych, natomiast na wschodzie i na północy grozi wynarodowienie, 
utopienie w ciemnościach analfabetyzmu tyle lat bronionej pol- 
skości ludności stałej i dzieci osadników. 
Pan Zygmunt Doroański z Nieświeża omówił stan ludności 
polskiej i szkolnictwa w Nowogródzkiem i Wileńszczyźnie. 
Pan Prezes Wł. Sołtan przypomniał zebranym instytucję 
matek chrzestnych, która opiekowała się w cza.sie wojny żołnie
 
rzami, była tym łącznikiem serdecznym między frontem, a ludno- 
ścią cywilną i spełniła doniosłą rolę utrzymania jednolitego frontu 
moralnego, wobec wroga. Podobna rola przypada dziś Kołom cen- 
tralnym w stosunku do Kół kresowych. Szkoła powszechna na 
rubieżach państwa uchroni nietylko dzieci od wynarodowienia ale 
i dorosłych. Dziecko takiej szkoły będzie w swej chacie emisarju- 


szem polskości. Wagę tej akcji ocemaJą też czynniki PDństwowe, 
Zarząd Główny w tej pracy spotyka pełną aprobatę władz. 
Pan Władysław Pałucki z lyrardowa omówił stosunki kre- 
sowe, z któremi się zetknął w czasie swej służby w Podchorą- 
żówce włodzimierskiej i przedstawił zebranym wyniki pracy 
oświatowej prowadzonej przez ten rocznik, do którego należał. 
Radził nawiązać kontakt z rocznikami tej szkoły i ze szkołą samą 
dla uzgodnienia działalności. 
Pan Stefan Kaczyński, delegat Akademickiego Koła Polskiej 
Macierzy Szkolnej zawiadomił, iż Koło poza stałą opieką nad 
szkołą w Młynku na Polesiu, rozpoczęło zbiórkę książek dla 
Kresów. 
Pan Prezes T. Krzyżanowski w drugiem przemówieniu przed- 
stawił niesłychanie trudne warunki, w których pracuje nauczyciel- 
stwo na Kresach. Niski poziom kulturalny otoczenia, minimalny 
zarobek odcina stopniowo nauczycieli od świata, z którego wyszli. 
Mówca rzuca projekt tworzenia przy bibljotece Polskiej 
Macierzy Szkolnej w Równem małych bibljotek wędrownych, zło- 
żonych z nowości beletrystycznych i paru książek treści poważ- 
niejszej, kursujących między nauczycielstwem szkół powszechnych 
Macierzy. W końcu P. Prezes Krzyżanowski odczytał dezyderaty 
szkół do Kół Opiekuńczych. 
Delegaci Kół Opiekuńczych podziękowali Panu Prezeso
i 
Władysławowi Sołtanowi za zwołanie zebrania i prosili o rozesła- 
nie do Zarządów Kół, których są przedstawicielami, protokułu 
z odbytego posiedzenia. 


KOŁA OPIEKUŃCZE P. M. S. 


. 1. Chełm 


2. Góra Kalwarja 


- Szkoła P owszechna w Piastowie pod 
Ołyką 
Szkoła Powszechna w Ołyczce, po- 
wiat Łucki, poczta Derażne, Leśnic- 
two Ołyczka. 


<""' 


. 


,
		

/s0005_0001.djvu

			. 
8 9 . 
3. Grodzisk Mazowiecki- Szkoła Powszechna w Piasecznie, po- SZKOŁY POWSZECHNE. 
 
wiat Kowelski. 
4. jadów - Szkoła Powszechna w Peres tańcu. Woj. W ołyń_kie. 
powiat Sarneński. Powiat Ł u c k i. Ilość dzieci 
5. Jabłonna - Szkoła Powszechna w Humiennikach, , I. Szkoła powszechna I. Stawywróż 27 
powiat Łucki. 2. 2. Katarzynówka 42 
6 Kobyłka ... - Szkoła Powszechna Podryżu, " " 
w po- I I 3. 3. Serniki 70 
wiat Kowelski, p. Mielnica. " " 
4. " 4. Komorówka 19 
7. Otwock - Szkoła Powszechna w Wielicku, po- 5. 5. Banasówka 43 
wiat Kowelski. 6. 6. Omelnik Duży 60 
" 
8. Płońsk - Szkoła Powszechna w Czeremszance, 7. 7. Ołyczka 22 
powiat Kowelski, p. Siedliszcze. 8. 8. Humienniki 50 
9. Pruszków - Szkoła Powszechna w Stawywróżu, 
powiat Łucki. Powiat Kowelski 
10 Piaseczno Szkoła Powszechna w Op to wie, po- 9. 9. Wielick 38 
wiat Sarneński. " " 
10. " 10. Podryże 37 
11. Radzymin - Szkoła Powszechna w Dąbrowie, po- 11. II. Piaseczno 27 
" 
wiat Kostopolski. 
12. Sosnowiec Okr. - Szkoła Powszechna w joachimówce, Powiat Kostopolski 
. 
powiat Kowelski, p. Turzysk. * 
13. Sochaczew - Przedszkole i bibljoteka Koła P.M.S. 12. " 12. Mielnikowo -40 ( 
w Korcu, powiat Rówieński. 13. " " 13. Dolna Dąbrowa 21 
14. W ołomin - Szkoła Powszechna w janówce, po- 
wiat Kowelski, p. Maciejów. Powiat S a r n e ń ski. 
15. Warszawa Koło- Szkoła Zawodowa i bibljoteka Koła 14. 14. Perestanięc 23 
" " 
im. Stanisława Wys- P.M.S. w Ostrogu, powiat Zdołbu- , ! ł 5. 15. Optowa 32 
piańskiego nowski. I " 
l 
16. Warszawa - Koło- Szkoła Powszechna w Mielnikowie. lJ Powiat W ł o d z i m i e r ski. 
Dyrektorów i Przeło- gm. Stydeń Wielki, powiat Kostopol
 
żonych Prywatnych ski p. Osowa. 16. " 16. Janówka 27 
Gimnazjów Męskich 
,i Zeńskich. Powiat Z d o ł b u n o w ski. 
17. Zyrardów - Szkoła Powszechna w Baranówce, po- 17. Baranówka 48 626 
wiat Zdołbunowski. 17. " 


" 


, 


,
		

/s0006_0001.djvu

			.. , 
- 10 - - 11 - 
Woj. Poleskie. Woj. Nowogródzkie. 
Powiat B r z e ski. Ilość dzieci Powiat B a r a n o w i ck i. Ilość dzieci 
18. Szkoła powszechna l. Pokory 42 38. Szkoła powszechna l. Budy gm. Niedz. 94 
19. " l. Leszna 69 39. " 2. Rogoźnica ,58 
20. " " 3. T erpiłowicze 36 40 " 3. Grudy 58 
21. " " 4. Zaoście 62 41. " " 4. Ciechniewicze 45 25So 
22. " 5. Nosichowicze 59 
23. " " 6. Sucharewicze 36 
Woj. Białostockie. 
Powiat D r o h i c z y ń ski. P o w i a"t G r o d z i e ń ski. 
24. " 7. Paulinowo 31 42. l. Chomąty 30 
" " 
25. " " 8. Bałandycze 4& 43. " 2. Kajeniowce 46 
" 
44. " " 3. Kaszety 22 
Powiat K o b r y ń ski. 45. 4. Kowalicze 33 
" 
26. " 9. Młynek 35 46. " " 5. Kozakowce 41 
27. " 10. Kobryń 19- 47. " " 6. Łoknie 43 
48 " 7. Odła 38 
Powiat P r u ż a ń ski. 49. " 9. Puzewicze 47 
28. , 11. Podosie 80 50. " " 9. Rydziele 42 
" .. 
51. " " .10. Starzyny 46 
Powiat P i ń ski. 52. .' 11. Starzyńce 40 
" " 
29. 12. T argoszyce 4(} 53. 12. Wierchdubie 14 
.. 
30. 13. Słajki 42 54. 13. Wierchpole 44 
" 55. 14. Zarybicze 43 
31. 14. Saczkowice 66 
" " 56. 15. lylicze 33 562' 
32. 15 T araż 22 .. " 
" 
33. 16. Piaski 34- 2289 
Powiat I w a c e w i ck i. W oj
wództwo Wileńskie. 
34. 17. Hoszcza 21 Powiat P o s t a w ski. 
" 
35. 18. Dąbrówka Kob. 26. 57. " l. Bałasze poczta Kobylnik 
" " SB. . 2. Łajków Paraf janów 
" " " 
Powiat S t o I i ń ski. 59. " 3. Kiczyno " Gródek klMoł. 
.. 60. 4. Kuczkuny Raków 
36. 19. Cmień II 34 " " " 
" " 61. 5. Zahorce Radoszkowice: 
37. 20. Mogilno 46 54& " " " 
" " 62. 6. Wiązowiec Chorzów 
" " "
		

/s0007_0001.djvu

			'.. 


12 - 


p o w i a t O s z m i a ń ski. 


63. 
64. 
65. 


poczta Boruny 


Szkoła powszechna 


7. 
8. 
9. 


Kopcewicze 
Bijusiszki 
Szudojnie 


" 


" 


" 


Dziewieniszki 


" 


p o w i a t Ś w i ę c i a ń ski. 


66. 
67. 
68. 
69. 


10. Miła 
11. Petrykany 
13. Purwiniszki 
13. Rymki 


Komaje 
Dukszty 
Orniany 
N. Święciany 


" 


" 


" 


" 


" 


" 


" 


" 


-- 
p o w i a t W i ł e ń s k o - T r o c k i. 


70. 


14. Astyki 


Mejszagoła 


" 


" 


p o w i a t \V o ł o ż y ń ski. 


71. 


15. Kamien. Sło- 
boda 
16. VVeIeszczaka 


Bakszty 


" 


" 


" 


" 


" 


Juraciszki 


72. 


" 


". 


OGÓLNE ZESTAWIENIE DZIAŁALNOŚCI 
PO LSKIEj MACIERZY 5ZK,OLNEj 


. 


Polska Maci,erz Szkolna działa na obszarze województw 
środkowych i wschodnich i ma na celu prowadzenie szkolnictwa 
i krzewienie oświaty. Bezpośrednią pracę organizacyjną prowadzll, 
i odpowiedzialność za zakłady i instytucje ponoszą Koła Polskiej 
Macierzy Szkolnej. Zarząd Główny Polskiej Macierzy Szkolnej 
(Warsza
a, Krakowskie Przedmieście Nr. 7. Telef. 692-23) wyko- 
nuje nadzór nad działalnością Kół, których pracę ilustruje nastę- 
pUJące zestawienie: 


/ 


J 


- " 


I.IJ 


Z 
I.IJ 



 



OlI 
CN 
o 
a. 


!}j;!łO!tq!g 


P;!!ZP ł
OlI 


... 
c 
...- 
...:0 
CLI"': 
_N 
a.... 
c'" 
N 
o 
a. 


AUOJlPO 


N 
Q) 
N 
... 
C. 
...c: 
u 
.... 
I: 
o 
N 
'"O 
lIS 

 
o 
.. 
C. 


ASJng 


: 11 


.M9!UZJn ;>
OlI 


- 
w 


qJA.M0p0.Mez 
ł9}jZS 
qJ!UP;!J
 ł9}jZS 
l{JAuqJ;!Zs,.,\od 
ł9}jZS 


c 


o 
...: 
N 
'" 


.
 
u 
E 
» 
.... 
UJ 
I: 
.- 



 II 
... 
.!:! 
c 
... 
al 
.. 
C 


.M9}j uo ł ZJ 
;>
OlI 
;!J!H;!IA\S 
;:!!UI;:!łAz:) 

 
E- 
N 
1150 
.-0 
:E
 
c.:
 
O 

 

 
ł9)! eqZJ!"l 



 
'0 
'"O 
lIS 
.... 

 
lIS 
N 


o 
'UJ 
ZO 
UJZ 
o:::...J 
iJ-)< 
E-
 
-=x: 
N 
O 


13 - 



 
 
 00 - 
 
 o 
 
- 00 
 
 00 00 o 
 
 
ci N 
 Ó 
 
 
 
 m 

 
 
 
 00 
 
 
 
 

 00 00 
 
 m W 00 4 
C:)
6


8
::
 

 
 
 
 
........-I m 
 


- 
 
 
 m 
 
 m 
 

 
 m 
 
 _ 
 m 4 
O Ó O!i r-. ci o) o> 
"" "" CO O> 
 O 00 
O'a \D l'f"'I _ CO f"'-. O 
m '-O ("'-.. tO 
 
 
 
C'\

C\C\1'ł"""i11_ 
G"1C\1 
_C'I')r---. 


.... .D 
:::: a: 
..". - 
r-. r-. 
..". "" 



 
 
 00 00 CO 
 
 
 
O> _ 
 O "" ..". r-. 

 - 
 - 
 
..-< 


m 00 
 
 O 
 
 
 
 
- 00 
 
 
 
 
 _ 
 
tO 
 C'\ C'I') 00 
 
 _ _ 
\D 
 
 O 
 C'I') - O 
 
S 
 
 
 In - 
 C\1 
 



 C'I') \D 
 C\1 
 
 4 4 
_ 
 
 
 m 
 O'a 
 \D 
..-< - ..-< 


lo
 
m m 


f'-..,('-..rr\D
\D 
m ..;j'I 
 \D
['-.. f'f') 
m Lf) _ m 


I oD 
I ..-< m 


\O 00 
 ........ I 



C\Jm
CV)oo 


..". ..". 
O O> 
- 9' 



 :! 
 
 
 

 ........ -"1" CJ ('I') 
..-<..-< ..-< 


m "'" 

 ..". 
--'1" OJ 
- - 


"" 
 r-. ..". 
 
 m 
 O> 


I m "" m - "" I "" I 
I _..-< I I 
 ..-< 
 
 



 ........ 
 
 
 
 O O 
 

 O 
 00 tO C'I') 
 - m 
C\J \D ['-.. m ('-.. C\1 
 m \D 
C\1 
 
 m 
 _ ........ _ m 


00 
 00 
 "" "" .... r-. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
..-< 


CI) 
CI) CI) :;; 
"'
 :;;
 CI) 

 
 CI) 
 u 
 
 :;; 

 ctI
.

.B bJ)0- U} 





tno
.
 
;;
Oj




o 


:2:3j2iZÓ:
 



 
 
 
 O 00 
 00 
 

 
 m m m 
 
 
 4 


O 
q 
m 

 

 
.... 
"" 
O 
.... 
Q.1 
on 
oD 
00 
00 
..". 
00 
0\ 
"" 


O> 
4' 
m 
"" 


r-. 
m 
O 
"'" 
m 
4' 


r-. 

 
r-. 


m 

 
C1 


1 00 


- 
4' 


00 
c-J 


on 
..". 
4' 
00 


r-. 
4' 


m 
- 


- 
on 


r-. 
00 
on 
...... 
c-J 


O> 
.... 
4' 



 
4' 
Q.1 


jJ>
		

/s0008_0001.djvu

			14 - 


ZEST A WIENIE CYFROWE 
PRAC P. M. S. W \VOJEWÓDZTWACH WSCHODNICH 


Województwa 
Rodzaj Ogółem 
lub forma pracy Woły"skle Poleskie Nowogr6dzkle 
. 
Kół P. M. S. (ośrodków 
. 75 
miejskich) . . . 44 18 13 
Czytelń-Świetlic P.M.S. 
(eśrodków wiejskich). 146 27 53 226 
Szkół zawodowych . 8 8 3 19 
Szkół powszechnych 14 19 I 34 
Młodzieży w szkołach 1244 1463 \ 221 3028 
- 
Burs i ochron . 16 3 4 23 
Młodzieży w bunach i 
ochronach . . . 336 74 66 476 
Bibljotek . 164 74 .. 97 335 
. 
. 
Ilość książek . . . 74123 20117 21217 115457 
Wykładów oświatowo . 276 141 3 420 
. - 
Liczba kursów dla do- 
.. 18 12 30 
rosłych . - 
. . 


.. 


\ 




ftvd
w MokP1-<1 I"7-Ut "'

. CJk
 Oc .t
 

t/ 


 
 U 2P 

ttL JLll1
' 
-xa 
t:-.(,t, "1-«1 '}HH t 
 i::Jfr.lwL. 7' 
 
1UVL
"..>!,"
a 0Mf
 L
 

,i.t 0'
 
'
 t
1 
"»Ule. r
't l 'UVJuq 
 
k 
 w
 
 


 
, 
Uk»łr 
1 

(, r>k.l. r 1
G, 
 FA«?-Uf-lU 11 
tW1
." ,_ 
1 

wv__" 

 Ą

 k't
 
 Ja tj'Jt J.u 
};


'W
 (,
"lIj 
i -d

' 
c 'W(w
 tryJ,Vt
f 
.
 

:
Lk
 om, Ca 

4
£
 
Jtvru
- QuW
 &
? M

. 
./dna 
 
1? 10
 
. 

 rJfvrw./", 

 jjj,'AAL 
'.. ,/A/Wf Wf,; 
M4J
 
1km
 


'f 


Obp 

 


 


(Tu naat,puje dalazy cilllr podpiaów dziatwy)
		

/s0009_0001.djvu

			DZIECI SZKÓt KRESOWYCH MACIERZY 
PROSZĄ SWYCH RÓWIEŚNIKÓW O POMOCE 'S
KOLNE. 


Niezbędne są: metry, globusy, cyrkiel drewniany duży. 
ekierki, kątomierze, abecadło ruchome, liczydła, mapy Polski. 
decymetr sześcienny, litr, termometr, komplet odwaźników. 
waga, magnes, piaskownica, kilkanaście kałamarzy (grzyb- 
ków), linja du

, kreda do pisania (biała i kredki kolorowe). 
plastelina. gry dziecięce, ksiąźki do nabożeństwa, obrazy hi- 
storyczne dla oddziałów (lII i IV (Bitwa po Racławicami. 
Grunwald, Cud nad Wisłą i t. d.), obraży do pogadanek 
dla oddziału I
go i obrazy do pogadanek przyrodniczych wo
 
góle, obrazy do historji św" tablica mnożenia na tekturce. 
igły do szycia, nożyczki, naparstki, bawełniczka biała i kolo
 
rowa, krzyż na ścianę, portrety i obrazy postaci historycz- 
nych i przedstawicieli państwa polskiego, ołówki, obsadki. 
zeszyty i inne pomoce naukowe. 


,. 


* 


* 


* 


Ofiary prosimy przesyłać do biura Zarządu Gł6wnego 
Polskiej Macierzy. Szkolnej Warszawa, Krak.-Przedm. 7, 
lub według uznania do Wołyiiskiego Zarządu Wojew6dzkiego 
Polskiej Macierz9 .Szkoinej w Lucku, 24 Pułku Piechoty 
IIIr. 12, Poleskiego Zarządu Wojew6dzkiego Polskiej Ma- 
cierzy Szkolnej w Brześciu nad Bugiem, ul. Zygmuntow- 
ska 51 m. 4. Zarządu Okręgowego P. M. S. w Barano- 
wiczach, ul. Senatorska 121 lub Wileiiskiego Zarządu 
P. M. S. w Wilnie, ul. Wilefls
ą 2.3. 


Redaktor: Józef Stemler. 


Wydawca: Józef Śwleiyński. 


\ 


Adres Redakcji i Administracji: Warszawa. Krakowskie-Przedmieście 7 m..lj 
Druk. Tow. Polskiej Macierzy Szkolnej Warszawa, Elektoralna 18. 


"